18 maaliskuuta, 2021

18.3.2021 Valtakunnallinen varhaiskasvatuspäivä Repolaisissa

 


Repolaiset viettivät taannoin muiden ryhmien kanssa kierrätysjuhlia Pähkinäpensaan päiväkodissa.

Yhtenä juhlien ohjelmanumerona ryhmässämme oli satu- ja pöytäteatteriesitys Jätejengi. Esityksen myötä toteutimme niin ympäristökasvatusta kuin VASU:n mukaista monilukutaitoa.

 18.3. 2021 vietetään valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää, jonka teemana on tänä vuonna  monilukutaito.

Monilukutaito varhaiskasvatuksessa on abstrakti käsite ja konkreettista kasvatusta. Luetaan lapsille, toteutetaan monilukutaitoa eri tavoin oppien, tutkien, kokeillen ja kokien!

Jätejengitarinan myötä toivotamme kaikille kokemuksellista, innostavaa sekä osallistavaa varhaiskasvatusta vuoden jokaisena päivänä!

Jätejengi

1.       Hilkka Hillopurkki

Minut on valmistettu hiekasta kovassa kuumuudessa. Lisäksi tarvittiin kalkkia, kallista soodaa ja lasimurskaa. Kun olin sulaa massaa minut muotoiltiin tämän muotoiseksi. Tehtaassa sain hilloa sisuksiini ja matkani jatkui kaupan kautta lettukestipöytään.

Nyt odotan uutta tehtävää. Minut voi täyttää kotihillolla tai kurkuilla. Sekajätteeksi en halua! Kunpa kaikki muistaisivat, että minut pitää laittaa lasinkeräykseen. Minut voi murskata ja tehdä uusia lasipurkkeja tai juomalaseja.

 

2.       Viivi Vaippa

Kun minut on käytetty ja olen likainen ja märkä, kuulun siihen sekalaiseen joukkoon, joka laitetaan sekajätepussiin. Valmistuksessani on käytetty mm. puusta tehtyä selluloosaa, kuitukangasta ja muovia. Sekajätepussi viedään sekajäteastiaan. Sekajätettä ei voi kierrättää niin kuin paperia, kartonkia, pahvia, lasia tai metallia. Siksi olen vähän onneton, koska joudun lopuksi kaatopaikalle.

 

3.       Pertti Peltipurkki

Sain alkuni louhoksessa suuren vuoren juurella. Kivestä louhittiin rautamalmeja, jotka kuljetettiin terästehtaalle. Siellä minä sain purkin muotoni. Sisuksiini laitettiin toisessa tehtaassa persikanpaloja.

Tyhjänä purkkina minä haluaisin metallijätteiden joukkoon. Minut voi sulattaa ja käyttää uudelleen. Luontoon minua ei saa missään nimessä heittää. Hajoamiseni kestää vuosikausia ja ihmiset sekä eläimet saattavat loukata itsensä meihin.

 

4.       Matti Maitopurkki

Sain alkuni pienestä siemenestä suuren metsän keskellä. Minut kaadettiin suurena puuna. Sitten jatkoin matkaani paperitehtaalle. Tehtaalla tutustuin myös Paavo Paperiin. Tiemme kuitenkin erkanivat, koska Paavosta tehtiin esim. sanomalehtipaperia ja minusta tehtiin vahvaa pinnoitettua kartonkia. Meijerissä minut täytettiin maidolla. Minäkään en ole välttämättä kertakäyttötavaraa. Minut voi viedä huuhdeltuna ja litistettynä pahvinkeräyslaatikkoon. Sinne kuuluvat myös kaikki paksut pakkauspahvit kuten myös keksi- ja muropaketit. Meistä voi tehdä vaikka uusia pahvirullia!

 

5.       Liisa Limsapullo

Olen syntynyt öljykentillä kaukana , kaukana vierailla mailla. Minä olen muovia ja muovihan on tehty öljystä. Pullotehtaalla minusta muotoiltiin tälläinen upea kurvikas  yksilö. Silloin olin vielä kauniin kiiltävä, mutta kierreltyäni useissa kodeissa  olen jo hiukan harmaantunut. Minut kannattaa palauttaa kaupan pullopalautuspisteeseen, sillä olen pantillinen ja saat pienen rahallisen korvauksen kun minut pulloautomaatin kitaan syötät.

 

6.       Pipsa Biojäte

Pekka Puu istutti syksyllä omenapuuntaimen puutarhaan. Puusta kasvoi vuosien mittaan kaunis omenoita täynnä oleva hedelmäpuu. Olen yksi puun hedelmistä, Olli Omena. Kun tuli syksy, minusta valmistettiin herkullista omenahilloa. Jotkut kaverini olivat tuolloin valitettavasti madonsyömiä. Niistä ei tehty hilloa, vaan ne laitettiin biojätteisiin muiden hajoavien ruuantähteiden kanssa.

Jos meidät biojätteet laittaa kompostoriin muhimaan, muutumme ajan myötä mullaksi. Multaa voi käyttää uusien kasvien idätykseen, istutukseen ja kasvatukseen.

 

Sen pituinen se!

Vihreä lippu – terveisin,  Repolaiset

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti